Sunday, October 4, 2009

to us as a child....

everyone...
i have something that is indeed really touched me..
i found this at iluvislam...
i dropped my tears as i read this...

Selalunya, saya atau mungkin sesiapa saja to whom this thread may concern lebih banyak meluangkan masa bersama2 mama,ummi,ibu or mak.. Abah, abi, papa atau ayah ke mana? Kerjalah.. Sibuk.. Sibuk.. Seseorang yang bergelar bapa memang selalu sibuk.. Tapi, pernahkah diri ini ambil beberapa detik ketika untuk merenung balik masa2 silam, kenangan2 lama, yang mungkin saja akan menghilang. Ya, menghilang.. Namun kukira, hilangnya kenangan dari memori seseorang adalah disebabkan empunya diri itu sendiri. Wahai hati dan juga sanubari, janganlah kau lupa.. Janganlah kau lupakan perasaan dan belaian kasih, sayang dan cinta dari seorang abah.. Walau sesibuk mana pun dia, segarang mana pun dia, seletih mana pun dia.. Perasan dia yang dulunya still masih ada.. Masih ada.. Insyaallah.. Actually, saya tersentuh, tersedih, terimbau kenangan lama...

These are some of people responses....

1.21 Jun 2007..
"Nor sayang Abah.." pertama kali sy ucap kan kata sayang kat Abah..
Itu juga kata sayang yg terakhir sy ucap kan pd Abah ketika Abah sdg nazak..
Abah kembali ke Rahmatullah pagi itu..
Lung cancer stage-4..
Sy ad beribu2 hari sebelumnye untuk ucap kan kata sayang itu..
Tapi tak pernah sekali pun Abah mendengar kata2 itu dr mulut sy..
Rasa kesal tak pernah hilang dlm diri sy..
Ego kan sy sebagai seorg anak..
Hari ini..
Hanya kpd Allah SWT sy selalu bermohon agar sampai kan salam Rindu &
salam Sayang sy pd Abah..

Bila imbas kembali,mmg banyak tingkah laku Abah yg menzahir kan
kasih sayangnya pd sy..
Cuma sy tak sedar ketika itu..
Sebab apa?
Sebab hati sy tidak tulus untuk memahami Abah..
Rasa tak puas hati dgn teguran serta marah Abah pd sy bila mana
sy melakukan sesuatu yg salah di matanya telah menutup hati sy untuk melihat
apa yg tersirat..

Sy menyesal & rasa kesal itu benar2 menyeksa kan sy...
Sy harap apa yg saya rasa ini tidak dirasai oleh sesiapa pun d dunia ini..
Sebab perasaan itu benar2 menyeksakan..
Sy sayang..rindu..kan Abah..

2.
tau x??
saya memang nangis trus bila b aca pasal abah ni...
saya baru kehilangan abah saya pada 3 mac lalu...
time amek result spm (12 mac) saya takde perasaan langsung nak amik result...
takut cket2 tu adelaa..
alhamdulillah...dalam kesedihan ...ALLAH pujuk hati ini dgn result yg cemerlang....

kalau boleh saya x nak igt lagi macam mana saya sakitkan hati abah saya....
pernah time saya dah nak pegi kelas memandu...abah tegur pakaian saya...
tapi saya lawan cakap die...
saya merajuk dgn dier.....saya nangis.....

banyak sangat saya sakitkan hati die...

time die sakit dulu bukannye saya jaga btol2...

tapi..... ucapan minta maaf sehari seblom die xde tu laa ucapan minta maaf yg pertama dan terakhir yg saya ucapkan kt dier......

dalam hati ni mmg btul2 nyesal.....]

btullah...sepatut nye kte bukan tunggu utk bergaji besar bru nak balas jasa....
kita tak tau bila ALLAH akan jemput die balik....
sementara umi masih ada nii saya nak btul2 berjasa......



Pernahkah anda menatap orang-orang yang anda sayang saat mereka sedang tidur? Kalau belum, cubalah sekali saja menatap mereka saat sedang tidur. Saat itu yang tampak adalah ekspresi paling wajar dan paling jujur dari seseorang. Seorang artis yang ketika di panggung begitu cantik dan gemerlapan pun akan tampak polos dan jauh berbeza jika ia sedang tidur. Orang paling kejam di dunia pun jika ia sudah tidur tak akan tampak wajah bengisnya.

Perhatikanlah ayah anda saat beliau sedang tidur. Sedarilah, betapa badan yang dulu kuat dan gagah itu kini semakin tua dan lemah, betapa rambut-rambut putih mulai menghiasi kepalanya, betapa kerut merut mulai terpahat di wajahnya. Orang inilah yang tiap hari bekerja keras untuk kesejahteraan kita, anak-anaknya. Orang inilah, rela melakukan apa saja asal perut kita kenyang dan pendidikan kita lancar.

Sekarang, beralihlah. ... Lihatlah ibu anda.... Hmm...kulitnya mulai keriput dan tangan yang dulu halus membelai- belai tubuh bayi kita itu kini kasar kerana menempuhi kehidupan yang mencabar demi kita. Orang inilah yang tiap hari menguruskan keperluan kita. Orang inilah yang paling rajin mengingatkan dan membebeli kita semata- mata kerana rasa kasih dan sayang, dan sayangnya, itu sering kita salah ertikan. Cubalah menatap wajah orang-orang yang kita cintai..sayangi itu... Ayah, Ibu, Suami, Isteri, Kakak, Adik, Anak, Sahabat, Semuanya... Rasakanlah sensasi yang timbul sesudahnya. Rasakanlah energi cinta yang mengalir perlahan-lahan saat menatap wajah mereka yang terlelap itu. Rasakanlah getaran cinta yang mengalir deras ketika mengingat betapa banyaknya pengorbanan yang telah dilakukan orang-orang itu untuk kebahagiaan anda.

Pengorbanan yang kadang-kadang tertutupi oleh salah faham kecil yang entah kenapa selalu saja nampak besar. Secara ajaib Tuhan mengatur agar pengorbanan itu akan tampak lagi melalui wajah-wajah jujur mereka saat sedang tidur. Pengorbanan yang kadang-kadang melelahkan serta memenatkan mereka namun enggan mereka ungkapkan. Dan ekspresi wajah ketika tidur pun membantu untuk mengungkap segalanya. Tanpa kata, tanpa suara dia berkata... "betapa lelahnya..penatnya aku hari ini". Dan penyebab lelah dan penat itu? Untuk siapa dia berpenat lelah. Tak lain adalah KITA..... Suami yang bekerja keras mencari nafkah, isteri yang bekerja keras mengurus dan mendidik anak, juga rumah. Kakak, adik, anak, dan sahabat yang telah menemani hari-hari suka dan duka bersama kita. Resapilah kenangan-kenangan manis dan pahit yang pernah terjadi dengan menatap wajah-wajah mereka. Rasakanlah betapa kebahagiaan dan rasa terharu seketika menerpa jika mengingat itu semua.

Bayangkanlah apa yang akan terjadi jika esok mereka "orang-orang terkasih itu" tak lagi membuka matanya, untuk selamanya ... "

wluape pun yg berlaku,wlu buruk @ jahat mn pun,mrk tetap ibu & ayah kt,tetap keluarga & drh daging kt...jgn persiakan peluang yg ada,jgn biarkan mrk mengalirkan airmata disbbkan kt. tunjukkan lah rs cinta & sayang kt pd mrk sblm semuanya berakhir. hargailah mrk selagi mrk ada didepan kt....sblm Allah ambik blk hak-Nya itu.






AWAK YG CUTE, SILA LAH LIKE =)

0 Orang Cute Makan Karipap:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...